Een succesverhaal is altijd leuk om te vertellen en om te lezen. Dit verhaal geschreven door Greetje is helaas geen succesverhaal, maar des te meer de moeite waard om te lezen.
Foutmeldingen en tikgeluiden
Ik was bezig om mappen te hernoemen, om ze daarna met de juiste benaming over te hevelen naar een backupschijf. Als snel kreeg ik een melding: ‘Deze map is niet meer aanwezig‘ met nog wat andere kreten. Bij de volgende poging bij een andere map, kreeg ik dezelfde pop-up. Tevens hoorde ik vreemde tikgeluiden uit mijn computer te horen, geheel nieuw voor mij. Alarmbellen gingen rinkelen. Eén minuut later was plotseling de hele M-schijf verdwenen. Ik kreeg het nu toch wel heel erg benauwd.
De computer heb ik zo snel mogelijk uitgezet. Je begint te twijfelen, zou het probleem opgelost zijn als ik de computer weer aanzet? De computer aanzetten dan maar weer. Maar nee, zelfs dat lukte niet. De computer bleef hangen op het beginscherm, waarbij alleen maar witte letters op een zwarte ondergrond te zien zijn. Verder kwam hij niet.
Schoonzoon
Paniek alom! Meteen mijn schoonzoon gebeld (steun en toeverlaat voor wat computers betreft). Tja, het leek erop dat er een schijf niet meer functioneerde/defect was. Gelukkig kwam schoonzoon al snel om dit te controleren. De harddisk waar het om draaide heeft hij uit de computer verwijderd, waarna de pc weer normaal functioneerde. Deze harddisk had ik speciaal aangeschaft om al mijn fotobestanden op te zetten, aangezien de systeemschijf te weinig capaciteit had.
Wegbrengen
De dag erop ben ik met de harddisk naar Paradigit gegaan om te vragen of zij er iets aan konden doen. Al heel snel kwam het antwoord: nee, niets meer aan te doen, waarna ze mij een adres meegaven van een firma die bedreven waren in het uitlezen van gecrashte harddisks. Minimale kosten € 250,–, ook als ze geen gegevens zouden kunnen redden.
Na wat uitzoekwerk kwam ik bij Data Recovery Nederland in Uden, die een andere strategie hanteerde:
- no cure nopay
- kosten afhankelijk van de tijdsduur van uiteindelijke herstel,
- diagnose, vanaf 0 tot € 119,– (7-10 werkdagen / 24 uur)
- recovery, vanaf € 199,– tot € 899,- (excl. BTW) ( 4-14 werkdagen / 1-4 werkdagen)
Grote namen bevonden zich onder hun klantenbestand. Zoals Philips, ING, HP en nog vele anderen. Ook gaven zij een slagingspercentage van 95% aan. Dat gaf vertrouwen.
Vanwege het kostenplaatje koos ik voor de langere periode. Dat was op 24 februari. Spannende weken braken aan. Ik had een 2 TB Seagate harddisk ingeleverd waarvan 75% was gebruikt. Honderden mappen, duizenden foto’s. Een verzameling van zo’n 10 jaar.
Eerste analyze
Op 7 maart ontving ik het 1e diagnose rapport:
Na het analyseren van uw harde schijf kunnen wij vaststellen dat de lees/schrijfkop beschadigd is. Tevens is er een grote hoeveelheid sectorschade aangetroffen op de platter van uw schijf. Dit weerhoudt de harde schijf van het lezen van bepaalde dienst- en gegevensinformatie.
M.a.w. de hd moest in de clean room geopend worden en opnieuw uitgelezen. De opdracht ging via een officieel contract met voorwaarden en ondertekening. Opnieuw wachten………
Stofvrije ruimte
Op de 14e werkdag had ik nog niets vernomen. Een door mij verstuurde e-mail gaf als resultaat dat na het plaatsen van een 2e nieuwe leeskop deze leeskop meteen weer defect was. Of ik akkoord ging met nog verdere pogingen, aangezien dit niet binnen de maximale tijdsduur gerealiseerd kon worden. Ze gaven hoop, dus ja, probeer nog maar een keer. Eén week later trok ik wederom aan de bel. Daarop kwam ik via mail te horen dat het niet al te best ging. Eén dag later kreeg ik het uiteindelijke resultaat:
Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat de recovery onmogelijk is gebleken. Dit om de volgende reden.
De oppervlakken van de platters (magneetschijven) zijn te zwaar beschadigd. Het vervangen van de leeskoppen heeft niet geleid tot een succesvol herstel. Alle technisch mogelijke middelen zijn ingezet. Wij zien geen kansen meer voor een succesvol herstel. Helaas kunnen wij niets meer voor u betekenen.
Afloop
Dat was het dan. Honderden mappen met duizenden foto’ s in één keer weg. Geen succesverhaal maar een les, een uitermate harde les! Ik kan het nu niet vaak genoeg zeggen:
Zorg altijd voor voldoende backups!
Inmiddels heb ik een NAS met RAID aangeschaft, die ervoor zorgt dat er een altijd een ‘gespiegelde’ schijf in werking is. Daarnaast ga ik mijn bestanden nog eens op een externe harde schijf back-uppen.
Greetje van Son